Välj rätt kanal för ditt ärende

Vi erbjuder två sätt att dela synpunkter eller rapportera ett ärende, beroende på vilken typ av fråga det gäller.

Vår klagomålsmekanism är avsedd för kommentarer, synpunkter eller klagomål som rör våra projekt och vår verksamhet, medan vår visselblåsarkanal är till för att rapportera misstänkta oegentligheter eller allvarliga överträdelser.

Båda kanalerna hjälper oss att agera ansvarsfullt, identifiera risker och kontinuerligt förbättra vår verksamhet.

Mekanism för klagomål

Vår klagomålsmekanism är utformad för att hjälpa individer, samhällen och företag som har synpunkter eller klagomål kopplade till våra driftsatta projekt eller projekt under byggnation. Arise tar alla synpunkter på största allvar och strävar efter att bekräfta och hantera dem skyndsamt.

Ett klagomål är en formell anmälan av missnöje som riktas till eller rör Arise, exempelvis kopplat till vår byggnation, drift eller våra medarbetare. Alla har rätt att lämna en synpunkt, och vi säkerställer att alla ärenden hanteras med respekt, opartiskhet och effektivitet.

För synpunkter eller klagomål som rör projekt under utveckling hänvisar vi till respektive projektsida, där kontaktuppgifter och formulär finns tillgängliga.

Vi strävar efter att lämna ett första svar inom fem arbetsdagar efter att vi mottagit ditt ärende.

Visselblåsning

Vår visselblåsarkanal är till för att anställda, konsulter, leverantörer och andra som arbetar för eller representerar Arise ska kunna rapportera misstänkta oegentligheter eller allvarliga överträdelser på ett tryggt och konfidentiellt sätt.

Kanalen är avsedd för att uppmärksamma allvarliga missförhållanden som till exempel rör redovisning, intern kontroll, revision, mutor, bank- eller finansbrottslighet, eller andra allvarliga oegentligheter som rör väsentliga intressen för Arise eller enskildas liv eller hälsa (till exempel allvarliga miljöbrott, stora brister i säkerheten på arbetsplatsen eller allvarliga former av diskriminering eller trakasserier).

Om ditt ärende i stället gäller synpunkter eller klagomål kopplade till våra projekt, vår verksamhet eller våra medarbetare, ber vi dig använda vår klagomålsmekanism.

Alla rapporter hanteras konfidentiellt och du kan välja att vara anonym. Vi ser till att ingen drabbas av negativa konsekvenser för att ha rapporterat ett missförhållande i god tro.

Mer om hur rapporteringen hanteras

Arise i Storbritannien
Arise i Sverige
Arise i Tyskland